ŞTEFAN DUMITRESCU – Cronica literară a cărților „Viața în zbor” și „Dincolo de resemnare”, de Berthold Aberman

aberman-bt2-xwb2Cartea „Viața ca un zbor” pe care am lecturat-o  prima,  (apărută la editura Napoca Star, Cluj Napoca, în anul 2015) este o carte de povestiri, 21 la număr, mai toate de dragoste, un fel de ”Decameron” mai mic, de lecturi plăcute. Vai, dar ce profunde, pline de o omenie inefabilă, de un parfum românesc inimitabil. Lecturându-i  patru cărți pot să spun fără să greșesc, și aici ne întâlnim din nou, că domnul Aberman este un scriitor al misterului feminin, al căutării, al adâncirii în misterul vieții. Delectându-ne cărțile d-lui Berthld Aberman ne-am dat seama că facem parte din aceiași familie de scriitori fascinați, intrigați obsedați de fenomenul misterului  feminin.  Expresia cea mai înaltă a existenței și a manifestării principiului feminin în  lume și în istorie fiind dragostea.  Cărțile d-lui Aberman te 2016-02-22_230717poartă la pas prin ceea ce am numi fascinanta geografie a misterului feminin. La orizont se văd cețurile și umbrele singurătății și ale bătrâneții, dar în momentul desfășurării acțiunii povestirea strălucește de irizări, de senzualitate, de mister și de ceea ce am numi un parfum discret al omenescului din ființa umană.

Cu fiecare povestire, unite de firul roșu al trăirii erosului ca dimensiune fundamentală a existenței,  înaintăm într-o  țară a iubirii, care poartă lumina și ceața misterioasă a sufletului d-lui  Berthold Aberman. Discret ca nuanța unui amurg, plin de delicatețe și de uimire sufletul scriitorului  umple ca o auroră boreală tot universul pe care îl nasc povestirile lui. În timpul acesta el își  continuă excursul  epistemologic către centrul și către esența Misterului care Femeia.  Căci  acesta este obsesia și ținta acestei călătorii artistice uimitoare, plină de poezie, de capcane, de metafore și de tenebre senzuale, iluminarea adâncului din ființa umană  Lecturând și a doua carte, romanul „Dincolo de resemnare” (apărut tot la Editura Napoca Star, şi tot în anul 2015. De altfel aceste două cărți pot fi privita ca una singură, romanul continuând cartea de povestiri) ne convingem de faptul că  scriitorul, autor al unui număr mare de cărți, în toate lucrările sale se află pe un drum al cunoașterii și al inițierii  pentru a ajunge în Adevărul din profunzimea vieții. Călătorie  începută încă din momentul venirii lui pe lume, și care trebuie să ajungă cândva în viitor la  iluminarea tainei iubirii. În toate cărțile sale domnul Berthold Aberman se află în interiorul unei Călătorii imaginare și reale totodată, în interiorul actului sacru al inițierii în tainele erosului, către epuizarea cunoașterii tainei care este Femeie și Dragostea.

Lucrul acesta ni-l spune autorul încă din prima povestire a cărții „Viața în Zbor” (zborul fiind tot o metaforă a călătoriei, dar într-un plan superior), povestire intitulată semnificativ „Necunoscuta”. (Femeia văzută ca  un ținut mirific, necunoscut, a cărui cunoaștere nu o vom epuiza niciodată):  „Trenul se pusese în mișcare, lumina din compartiment era la faza mică, deci tocmai potrivită și,  privind spre bezna de afară, prin geam se vedeau doar luminițele de pe calea ferată, roșii și verzi. Privind derularea imaginilor cu acea calitate naturală a gestului, contemplând natura în ritmul monoton al roților de tren, în derularea lor înghițind kilometri, a ațipit”.

>>>>>>>>>>>>>>>

Reclame
De CLB