LANSARE DE CARTE – EMIL LUNGEANU „MOTORUL ÎN TREI TIMPI”, CENTRUL CULTURAL “JEAN LOUIS CALDERON”, BUCUREŞTI

Vineri, 8 aprilie 2016, la Centrul Socio-Cultural “Jean-Louis Calderon”al Primăriei Sectorului 2 din  Bucureşti, a avut loc lansarea volumului de teatru scurt “Motorul în trei timpi”, autor Emil Lungeanu.

Cartea a apărut recent la Editura Betta din Bucureşti.

La activitate au participat: scriitori, critici literari, dramaturgi, actori, ziarişti.

Moderatorul evenimentului literar de la Centrul “Jean-Louis Calderon” a fost Nicolae Roşu, directorul Editurii Betta. 

Evenimentul cultural s-a deschis cu spectacolul-lectură “Strunga oilor”, din volumul de teatru scurt “Motorul în trei timpi”, susţinut de actori ai Teatrului Portabil;  distribuţia: Raluca Grumăzescu, Sebastian Vâlcea, Oana Burcescu, muzica: Sergiu Boldor de la Trupa Ad Hoc, adaptarea şi regia artistică: Mihai Lungeanu.

Piesa “Strunga oilor” ne-a oferit o interpretare parodică, debordant de inteligentă a baladei “Mioriţa” şi a interpretărilor literare ale acesteia, reuşind să ţină trează atenţia spectatorilor şi să stârnescă râsul prin originalitatea ideilor formulate şi prin limbaj.

Activitatea lui Emil Lungeanu a fost prezentată de Elena Scurtu, director al Centrului Socio-Cultural „Jean-Louis Calderon”:

Emil Lungeanu este romancier, poet, dramaturg, eseist, publicist şi promotor cultural, membru al USR şi în conducerea Filialei Bucureşti – Proză a USR, redactor-şef al revistei de cultură universală „Cervantes”, secretar general de redacţie al revistei „Literatorul” şi coordonatorul cenaclului omonim de pe lângă Biblioteca Metropolitană „Mihail Sadoveanu” din Bucureşti, condus de academicianul Dumitru Radu Popescu; redactor la revistele: Proza 21 şi Litere.

Opera sa de peste 60 de volume cuprinde: romane, nuvele, versuri, teatru, critică literară, eseuri de istorie literară, de folcloristică, monografii, scenarii radiofonice, un studiu critic complex – „Manifestul ludic”.

Referinţe la operele sale au făcut scriitorii: Ion Dodu Bălan, Florentin Popescu, Paul Everac, Dumitru Radu Popescu, Dinu Grigorescu, Radu Voinescu, Mihai Antonescu, Nicolae Georgescu, Aureliu Goci, Nicolae Dabija, Horia Gârbea, Mihnea Ghiorghiu, Gheorghe Păun, Ion Roşioru, Gheorghe Diaconescu, Lucian Gruia, Eliza Roha, Ion C. Ştefan, Radu Cârneci, Ion Barbu, Horaţiu Mălăiele, Margareta Labiş, George Anca ş.a.

Menţionăm câteve referinţe la opera prolificului autor Emil Lungeanu: „de o originalitate extraordinară” şi „imposibil de imitat”, „inconfundabilă prin maniera ei ludic-enciclopedică”, ce „sfidează toate tiparele cunoscute” şi „care nu-şi află pereche, probabil, în ultimii 50 de ani de literatură românească”, îl desemnează printre comentatori „cel mai atipic scriitor contemporan”, şi „o personalitate pentru care cu greu s-ar putea găsi o etichetă, ori un termen de comparaţie.” Inovaţiile „Manifestului ludic” în comentariul literar, conceput ca spectacol în sine, îl transformă în nişte arte poetice ale unei creaţii propriu-zise (literatură de gradul trei).

Este prezent în numeroase antologii sau alte lucrări colective şi colaborări în presa literară, 5 spectacole la Teatrul Naţional Radiofonic şi alte 8 spectacole-lectură.

Referinţe despre operă s-au făcut în: „Enciclopedia marilor personalităţi din istoria, ştiinţa şi cultura românească de-a lungul timpului şi de pretutindeni”, vol. X, „Scriitori şi filosofi” („Marea Enciclopedie Română”, Secţiunea I, 2009), „Dicţionarul scriitorilor români de azi” (2011), „O istorie condensată a literaturii române” – 1880-2000 (2005-2006 şi ed. a II-a, 2007), „Istoria literaturii române – Dramaturgia” (2008), „Dicţionarul scriitorilor români contemporani” (2016), în alte zeci de volume, cronici şi recenzii.

A primit distincţii multiple dintre care amintim: Premiul Cartea Anului 2013, Premiul Clubului de Proză al Uniunii Scriitorilor (2014), Medalia de Aur „Litere 15” a Societăţii Scriitorilor Târgovişteni, Medalia Orfeu a Societăţii Scriitorilor Danubieni, Marele Premiu pentru Proză al Festivalului Internaţional Titel Constantinescu, Premiul Pamfil Şeicaru pentru critică literară la Festivalul Internaţional Mihai Eminescu, Trofeul Cerurile Oltului al Salonului Naţional de Literatură (2012), Premiul Presei la Concursul Internaţional de Proză STARPRESS, 2012, 4 diplome de excelenţă ale Primăriei Sectorului 2 al Municipiului Bucureşti pentru contribuţia şi meritele în promovarea culturii şi artei româneşti.

Este tradus în limbile: engleză, franceză, germană, italiană, spaniolă, albaneză.          

Invitaţii de onoare ai activităţii au fost: dramaturgul Dinu Grigorescu, scriitorii: Aureliu Goci, Margareta Labiş, Mihai Antonescu, Radu Voinescu, profesorul Nicolae Dinescu, care au făcut aprecieri la adresa scriitorului Emil Lungeanu şi a cărţii sale „Motorul în trei timpi”, din care vom reproduce fragmentar:

Aureliu Goci: „Unul din cei mai buni scriitori români actuali, cu abilităţi dramaturgice excepţionale. A creat o operă valoroasă şi diversă din care lipseşte deocamdată capodopera.”

Margareta Labiş –  „Piesa jucată are substrat adânc, tragic.”

Mihai Antonescu – „Spirit polivalent, polivalenţa lui nedumireşte, impresionează, înspăimântă.”

Radu Voinescu – „Autor care ştie să amuze, a citit foarte mult, bagajul uriaş de lecturi nu îl face scorţos, ci trece în partea agreabilă a umorului, semn de inteligenţă de netăgăduit; limbaj actual, neprăfuit, replici paradoxale şi inteligente.”

Dinu Grigorescu – „Operă de mare amploare, defectul stă în contemporani care nu ştiu să îl recepteze. Principalele teme ale creaţiei lui Emil Lungeanu sunt: mioriţa, birocraţia excesivă din spitale, tembelismul românesc.” Apreciază, în mod deosebit, lucrările: „Fantoma Shakespeare” şi „Profesorul de frig.”

A fost citită o scrisoare în versuri trimisă de Mihail Soare, prietenul autorului.

Margareta Labiş cu emoţie şi sensibilitate a recitat poezia „Mioriţa” scrisă de fratele său, poetul Nicolae Labiş.

Emil Lungeanu a  adus lămuriri cu privire la titlul cărţii, afirmând că motorul în trei timpi nu a fost inventat, ci e vorba de un grupaj de piese dramatice cu doar trei personaje.

De asemenea, a făcut precizarea că nu scrie teatru ca să fie jucat, teatrul este înainte de toate text. A mulţumit tuturor celor prezenţi, actorilor care au interpretat piesa şi tuturor celor care au pregătit activitatea aceasta.

 A consemnat Elena Trifan